Dzień Ziemi

22 kwietnia obchodzimy Dzień Ziemi. Jest to idealna okazja do rozmów na temat ekologii- jakie znaczenie ma w naszym życiu woda, energia,  otaczającą nas przyroda oraz co możemy zrobić, żeby wspólnie zadbać o swoje zdrowie i przyszłość naszego domu – naszej planety.

Segregacja, to bardzo ważna umiejętność, której musimy uczyć od najmłodszych  lat. Warto także uświadamiać dzieci jak duże znaczenie ma dbanie o naszą planetę i w jaki sposób postępować, aby była ona czysta i przyjazna człowiekowi.

Poniżej znajdziesz plansze, dzięki którym dzieci mogą nauczyć się, jakim kolorem oznaczamy pojemniki dla danej grupy odpadów. Natomiast dołączone karty pracy wraz z interaktywnym kołem fortuny pozwoli w kreatywny sposób utrwalić zdobyte wiadomości.

Wykonanie makiety trójwymiarowej wymaga od dziecka umiejętności posługiwania się nożyczkami. Makiety rozwijają orientację przestrzenną i wzbogacają wiedzę o otaczającym świecie. Dziecko otrzymuje: arkusze z pojemnikami do segregacji śmieci, arkusze z elementami, które należy wyciąć i przyporządkować do poszczególnych kontenerów.

Wskazówki dla rodzica: Aby dziecko mogło wykonać zadanie, należy wydrukować pięć makiet kontenerów w wersji trójwymiarowej albo dwuwymiarowej. Przed przystąpieniem do meritum zadania dziecko koloruje kontenery.

Uwaga – jednej ścianki nie sklejamy, lecz nacinamy zakładkę i zahaczamy ją o spód kontenera. W ten sposób uzyskujemy możliwość wyjęcia wrzuconych elementów i rozpoczęcia zabawy od nowa.

Interaktywne koło fortuny, pozwoli w kreatywny sposób utrwalić zdobyte wiadomości.

Wystarczy skopiować znajdujący się link i wejść na stronę internetową z kołem fortuny. Koło wylosuje symbol, który należy nazwać, a następnie wyszukać go wśród wyciętych wcześniej symboli z karty. Na koniec dopasowujemy symbol do odpowiedniego pojemnika.

Koło fortuny

W naszych gospodarstwach domowych codziennie produkujemy całkiem spore ilości śmieci. Warto zadbać, by zanim trafią do sortowni były odpowiednio posegregowane. Przynajmniej tyle możemy zrobić dla naszej wspaniałej planety.

Rozetnijcie poniższe karty i ułóżcie ponownie. Jakie hasło zostało zakodowane? Czy wiecie, co oznacza?

A tutaj coś dla młodszych:

Dlaczego powinniśmy chronić naszą planetę? W odpowiedzi na to pytanie z pewnością pomoże ta karta pracy:

Jako podsumowanie- uzupełnij tekst.

Kartę pracy związaną z segregowaniem odpadów znajdziecie także na portalu sala gier https://salagier.pl/polacz/

Dla dzieci preferujących zadania interaktywne tutaj krótkie, sprawdzające wiedzę zadanie:

https://wordwall.net/play/1453/159/666

Energia jest we wszystkim, co nas otacza. W ciągu dnia świeci słońce, które daje nam ciepło, czyli energię cieplną. Nasze ciała przetwarzają pokarm aby dostarczyć nam energii potrzebnej do pracy, zabawy, a także odpoczynku.  Wiatraki przetwarzają energię wiatru na energię elektryczną. Dzięki spalaniu węgla w elektrowniach wytwarzana jest energia elektryczna i cieplna.Różne rodzaje energii pomagają nam uprościć codzienne czynności  oraz uczynić nasze życie wygodniejszym. Wszyscy korzystamy z energii przez cały czas. Przyzwyczailiśmy się do energii tak bardzo, że niemal nie zauważamy jej  istnienia.

Jak myślicie? Czy zużywacie dziennie dużo energii?Obejrzyjcie film i sami się przekonajcie!

Zanim wyrzucimy coś do kubła, zastanówmy się kilka razy, czy na pewno nie możemy tego powtórnie wykorzystać. W ekologii mówimy o recyklingu, a w sztuce istnieje specjalny nurt – „trash art” czyli sztuka ze śmieci. Kto nie wierzy, niech sam się przekona :). Poniżej podajemy kilka propozycji

Warto rozmawiać z dziećmi o tym, jakie mają zdanie odnośnie naszej planety oraz jaki mają wpływ na kształtowanie i ochronę klimatu. Zacznijmy od małych rzeczy, takich jak segregacja śmieci, nawyk wyłączania światła i zakręcania wody, naprawianie, a nie wyrzucanie uszkodzonych rzeczy. Noszenie toreb wielokrotnego użytku itd.

A może w ramach sztuki ze śmieci zrobicie jakąś ekologiczną zabawkę? Albo przedmiot codziennego użytku? Koniecznie pochwalcie się zdjęciem 🙂 Może macie ochotę pomalować paluszkami kontury naszej planety?

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *