Mgła umysłowa, czyli czym jest brain fog…

Jeśli czujesz, że Twoje myśli uciekają w różne strony, nie możesz się skoncentrować; doświadczasz braku jasności umysłu; masz problemy z zapamiętywaniem najprostszych informacji; jesteś zmęczony, bez energii… możliwe, że doświadczasz mgły umysłowej

Pojęcie mgły umysłowej bardzo dobrze oddaje to, co czuje osoba nią dotknięta. To stan zamieszania mentalnego, kiedy trudno jest się skoncentrować, myśleć czy znaleźć odpowiednie słowa. Niektórzy mogą mieć problem z przywoływanie faktów, twarzy lub zdarzeń. Ileż razy nagle ulotniło się słowo, które mieliśmy na końcu języka? Jeśli taki stan odczuwamy dość często, staje się to zbyt uciążliwe i może wpływać na całe nasze funkcjonowanie. Osoba nim dotknięta może czuć się pozbawiona motywacji, przygnębiona, zaniepokojona i mieć wahania nastroju.

Co powoduje mgłę umysłową?


Bezpośrednich przyczyn występowania mgły umysłowej, może być kilka. Jednym z nich jest brak równowagi w poziomie czterech najważniejszych dla naszego mózgu neuroprzekaźników: dopaminy, acetylocholiny, serotoniny i GABA. Neuroprzekaźniki, to substancje chemiczne, które w naszym organizmie są odpowiedzialne za przekazywanie informacji/impulsu nerwowego pomiędzy neuronami – komórkami nerwowymi.

  • Stres

Przewlekły stres może zwiększyć ciśnienie krwi, osłabić układ odpornościowy i wywołać depresję. W konsekwencji może powodować też zmęczenie psychiczne. Wyczerpany mózg ma większe trudność z myśleniem, rozumowaniem i koncentracją.

  • Brak snu

Sen o niskiej jakości również może wpływać na funkcjonowanie mózgu. Starajmy się spać 8-9 godzin. Zbyt mała ilość snu może prowadzić do osłabionej koncentracji i mętnych myśli.

  • Zmiany hormonalne

Poziom takich hormonów jak progesteron czy estrogen wzrasta np. w czasie ciąży. Te wahania mogą wpływać na pamięć i powodować krótkotrwałe upośledzenie funkcji poznawczych. Podobnie działać może spadek poziomu estrogenów, jaki ma miejsce w czasie menopauzy.

  • Dieta

Mgła mózgowa może być również związana z dietą. Na przykład niedobór witaminy B12 może skutkować takimi problemami, ponieważ składnik ten wspomaga prawidłowe funkcjonowanie mózgu. W przypadku alergii lub nadwrażliwości pokarmowej, po spożyciu danych produktów może rozwinąć się mgła umysłowa. Mogą należeć do nich: aspartam, glutaminian sodu, orzeszki ziemne i nabiał. Wyeliminowanie produktów wywołujących z diety może zmniejszyć problem.

  • Lekarstwa

Możemy doświadczać mgły umysłowej w czasie przyjmowania leków. Należy wtedy skonsultować się ze swoim lekarzem. Zmniejszenie dawki lub zmiana specyfiku może złagodzić doświadczane objawy.

Znane są przykłady występowania tzw. „mózgu po chemioterapii”, kiedy mgła umysłowa dotyka pacjentów poddanych leczeniu nowotworów.

  • Problemy zdrowotne

Zmęczenie psychiczne bywa związane ze stanem zapalnym, zmianami poziomu glukozy we krwi czy zmęczeniem fizycznym. Mgła mózgowa na przykład może być objawem zespołu chronicznego zmęczenia, czyli stanem uporczywego wycieńczenia przez okres dłuższy niż 6 miesięcy.

Osoby cierpiące na fibromialgię mogą doświadczać codziennie podobnego stanu zamglenia. Innymi stanami mogącymi wywołać mgłę umysłową są: anemia, depresja, cukrzyca, Zespół Sjögrena (upośledzenie funkcjonowania gruczołu łzowego i ślinianek), migreny, choroba Alzheimera, niedoczynność tarczycy, odwodnienie, choroby autoimmunologiczne jak toczeń, zapalenie stawów i stwardnienie rozsiane.

 Jak zachować czysty umysł?

Należy m.in.:
🔸zadbać o odpowiednią ilość snu – 7–8 godzin to minimum, które pozwoli zapewnić prawidłowe funkcjonowanie,
🔸wykluczyć z diety wysoko przetworzone produkty i zastąpić je posiłkami bogatymi w minerały i witaminy,
🔸unikać bezczynności – codzienna aktywność fizyczna to podstawa, nie trzeba każdego dnia przebiegać maratonu czy spędzać wielu godzin na siłowni – wystarczy półgodzinny spacer szybkim tempem,
🔸odcinać się od szumu informacyjnego – spędzanie wielu godzin w Internecie na pewno nie służy higienie pracy umysłu, trzeba ograniczyć surfowanie w sieci,
🔸zadbać o aktywność intelektualną –rozwiązywanie sudoku i krzyżówek, czytanie książek, uczestniczyć w treningach neurofeedback.

Dzięki treningom Biofeeback EEG możemy usprawnić funkcjonowanie umysłu. Hamując lub promując prace fal mózgowych, można sprawić, że:
– będziemy skupić uwagę na dłużej,
– procesy poznawcze będą wydajniejsze,
– samopoczucie znacznie lepsze.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *